Sport og motion

Psykiatriens Hus byder på mange forskellige former for sport og motion. Nedenfor kan du læse om nogle af tilbudene. Husk at tjekke vores side for livsstil og kost, hvor du også finder spændende aktiviteter, hvor dig og din krop er i centrum.

Cirkeltræning

Cirkeltræning er konditionstræning og kropsbevidsthed.

Vi starter med at mødes i cirklen og komme tilstede.

Herefter er der opvarmning som efterfølges af 10 poster, som hver især udføres med max hastighed, i 30 sekunder.

Hver post er på 30 sekunder, hvorefter der flyttes til næste post, med en lille pause. Der er 10 poster og vi vil forsøge, i løbet af sæsonen at nå 3 omgange inden for den afsatte tid.

Efter træning i cirklen, er der cool Down Og udstrækning.

Vi afslutter med refleksion i cirklen.

Yderlig Information og tilmelding:

Tina Arent tlf. 51979908

 

 

Fitness i Psykiatriens Hus

Træningsprogrammet planlægges individuelt, men kan være positivt at aftale med andre at man træner sammen. Efter en introduktion er det et åbent tilbud. Der er som oftest højst 4-5 personer i lokalet ad gangen.

Instruktøren gennemgår alle motionsredskaberne og i samarbejde lægges der et program, der passer til den enkeltes behov og de skåne hensyn, der evt. kan være.

Der udfyldes et træningskort, som kan benyttes ved træningen. Kortet kan også benyttes ved ændringer.

Motionsredskaberne i fitnessrummet gør det muligt at arbejde med de forskellige muskelgrupper i forhold til at styrke muskler og led samt øge udholdenhed og kondition.

Fysisk træning vil for mange fremme glæde, forebygge stress og depression samt angst, som i mange tilfælde er et ledsagersymptom til depression. Træning stimulere indlæring og hukommelse ligesom det beskytter mod aldersrelaterede fysiske og psykiske skrøbeligheder.

Der vil være mulighed for at træne sociale kompetencer da andre kan benytte fitnessrummet samtidig medmindre andet er aftalt.

Kontakt instruktør Tina Arent Sørensen på tlf. 51 97 99 08 for mere information.

Læs folderen for fitness i Psykiatriens Hus

Pilates

Pilates-øvelser tager udgangspunkt i udøverens egen kropsvægt i træningen uden nogen form for konditionstræning.

Pilates-øvelser følger grundprincipper som mental fokusering på at forbedre bevægelsesdygtighed og muskelkontrol

Bevidsthed om neutral holdning i rygsøjlen og bækkenet under udførelsen af øvelserne

Udvikling af de dybe muskler i ryg, mave, hofter og lår for at støtte denne kropsholdning

Brug af vejrtrækning til at fremme mental fokusering

Udvikling af længde, styrke og smidighed i musklerne

Kontakt Tina Arent Tlf. 51 97 99 08 for mere information

Læs folderen for Pilates i Psykiatriens Hus

Cykling for mænd

Hver torsdag kl.14.30 er der cykling for mænd. Vi cykler ud fra Psykiatriens hus. Distancen aftales inden start. Alle kan være med, der vil blive taget hensyn til hver enkeltes aktuelle form. 

Kontakt Jacob Black på tlf. 51 97 99 12 for mere information